Åpenhetsloven
Redegjørelse for aktsomhetsvurderinger i Telenor Pensjonskasse i 2024.
Virksomheten
Telenor Pensjonskasse er opprettet av Telenor ASA for å forvalte foretakets pensjonsordning for dets og konsernforetakenes ansatte og pensjonister samt tilknyttet virksomhet.
Pensjonskassens virksomhet omfatter ytelsesbasert pensjonsordning etter lov om foretakspensjon. Den ytelsesbaserte ordningen omfatter arbeidstakere som er ansatt før
1. januar 2006 og som på dette tidspunkt valgte å videreføre sitt medlemskap i ytelsesordningen.
Virksomheten Telenor Pensjonskasse er organisert som en selveid stiftelse utenfor Telenor-konsernet. Pensjonskassen står under tilsyn av Finanstilsynet.
Styret er pensjonskassens øverste organ og består av syv medlemmer. Fem medlemmer er utnevnt av Telenor ASA, hvorav ett eksternt styremedlem. To medlemmer av styret, med personlige vararepresentanter, representerer pensjonsordningens medlemmer.
Telenor Pensjonskasse har kontorsted og driver virksomheten fra Fornebu. Telenor Pensjonskasse har 7 ansatte som ivaretar administrative oppgaver så langt det er hensiktsmessig. Pensjonskassen har utkontraktert oppgaver knyttet til aktuar, internrevisjon, IT-drift og IT-systemer.
Pensjonskassen har en forvaltningskapital på 22,6 milliarder norske kroner ved utgangen av 3.kvartal 2024.
Telenor Pensjonskasse har som mål å ivareta de pensjonsberettigedes interesser, og gjennom effektiv drift og god kapitalforvalting, bidra til regulering av pensjoner og fripoliser samt at medlemsbedriftene får så lave pensjonskostnader som mulig.
Retningslinjer og rutiner
Åpenhetslovens primære formål er å fremme virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i forbindelse med produksjon av varer og levering av tjenester. Lovens andre formål er å sikre allmennheten tilgang til informasjon om hvordan virksomheten håndterer negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
Telenor Pensjonskasse har som virksomhet en klar ambisjon om å respektere alle internasjonalt anerkjente menneskerettigheter, inklusive de som er nedfelt i verdenserklæringen om menneskerettigheter, FN-konvensjonen om økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter, FN-konvensjonen om sivile og politiske rettigheter og ILOs erklæring om grunnleggende prinsipper og rettigheter i arbeidslivet. Disse omfatter, men er ikke begrenset til, foreningsfriheten og forhandlingsretten, og retten til frihet fra tvangsarbeid, barnearbeid og diskriminering i arbeidslivet.
Generelt forventer vi at våre leverandører opptrer lojalt i tråd med våre verdier og deler vår ambisjon om å fremme respekt for alle internasjonalt anerkjente menneskerettigheter, inkludert de som er spesifikt nevnt ovenfor, når de arbeider for eller sammen med oss. Våre retningslinjer for utkontraktering
inneholder krav om oppfølging av at leverandør årlig skal redegjøre for sitt arbeid innenfor dette området.
Styret i Telenor Pensjonskasse fastsatte i januar 2024 «Retningslinjer ESG for Telenor Pensjonskasse» som retningsgivende for vår kapitalforvaltning. Retningslinjene skal sikre at pensjonskassens midler forvaltes i tråd med forventningene til arbeidsgiver og ansatte, samt myndighetene og samfunnet generelt.
Aktsomhetsvurderinger i Telenor Pensjonskasse
Telenor Pensjonskasse gjennomfører aktsomhetsvurderinger av egen og forretningspartneres virksomhet samt i pensjonskassens investeringsporteføljer. Aktsomhetsvurderinger gjennomføres årlig og i forbindelse med nye forretningspartnere eller nye investeringer.
Telenor Pensjonskasse har en god og åpen dialog med aktuelle forretningspartnere omkring ulike etiske problemstillinger, og søker bl.a. å sikre at helse, miljø og sikkerhet ivaretas på en god måte.
Pensjonskassen har ikke avdekket negative konsekvenser på grunnleggende menneskerettigheter eller anstendige arbeidsforhold i egen eller hos forretningspartneres virksomhet i løpet av 2024.
Aktsomhetsvurderinger i investeringsporteføljen gjennomføres ved å vurdere kvaliteten på selskapenes egen rapportering. Utvalget av selskapene pensjonskassen kontrollerer er risikobasert (sektorvurdering) samt vektet ut ifra eierandel i selskapet og investeringens andel av pensjonskassens portefølje. Telenor Pensjonskasse ser på norske selskaper, og ved behov gjøres det nærmere oppfølging.
Telenor Pensjonskasse har verken gjennom forvalteres aktsomhetsvurderinger eller på annet vis, blitt kjent med negative konsekvenser på grunnleggende menneskerettigheter eller anstendige arbeidsforhold knyttet til investeringsporteføljen i løpet av 2024.
Forretningsetikk, bærekraft og samfunnsansvar er integrert i pensjonskassens virksomhet gjennom blant annet «Retningslinjer ESG for Telenor Pensjonskasse». Pensjonskassen har en ekstern kanal for varsling for de ansatte.
Veien videre
Styret og administrasjonen i Telenor Pensjonskasse er innforstått med at arbeidet for å sikre respekt for menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold vil kreve vedvarende innsats over tid fra en rekke aktører – herunder pensjonskassen.
Som del av en slik fortsatt innsats vil Telenor Pensjonskasse i løpet av 2025 bl.a. vurdere behovet for ytterligere interne prosedyrer og/eller retningslinjer. Alle nye forretningspartnere, og eksisterende ved revisjon av avtaler, skal akseptere og signere pensjonskassens etiske standard for forretningspartnere.
Informasjon om Pensjonskassens arbeid
Ta gjerne kontakt via Pensjonskasse@telenor.com hvis du ønsker mer informasjon om hvordan faktiske og potensielle negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold håndteres.